imaths

ABOUT IMATHS

iMaths is a maths program for young children which is designed in accordance with the pattern of how children learn to understand mathematical concepts. Through mathematics, children learn to understand their world in terms of numbers and shapes. They learn to connect ideas to reason and to think logically. Besides Malaysia, i-Maths is successfully running in Iran, China, Singapore, Indonesia and India.

iMaths is a creative Math program started by a team of revolutionaries who wanted to create an alternate and powerful form of education that should well become the norm. The entire program has been built to foster creativity and lateral thinking abilities in young children

IMATHS PHILOSOPHY

I-Maths believes in imparting a skill that gets children to think creatively and outside the box. Mathematics is everywhere. It is a part of our lives. Though we use it in every realm of life it is presented to children in a very abstract manner. But the real discriminating factor of I-Maths vis-à-vis conventional mathematics is that it is taught in a hands-on, fun way so that the child never fear Math and says “I LOVE MATHS!”

 IMATHS VISION

To generate, Original, Lateral individual thinkers, with creative and critical insights, in the early childhood itself, and contribute them as globally competent assets to the humanity at large in this generation itself.

IMATHS MISSION

To be renowned as the pioneer for an era of fundamentally sound and sustaining holistic system of globally effective “Thinking Skills Development” programs, projects and allied activities that are “Recreational” in essential character and primarily catering to Value – Added – Early childhood education.

The I-Maths Advantage

 If you enjoy the art of teaching children, i-Maths offers an exciting and unique opportunity to set up a franchise with an internationally acclaimed programme.
The programme developed by Chrysaalis is based on the after-school model, which aids franchisees to reach out to children outside their school and expand their business base.

  • Primary education forms the solid foundation for future citizens of any economically resilient, healthy, and happy nation.
  • Young minds-in-making in India alone is close to ۴۰% of its total population (~ ۵۰۰ mn) making it one of the largest population of children in the world.
  • It is likely to remain so at least till 2050.
  • One of the largest, ever-growing base of students: ~۳۲% of Indian populace comes in the age bracket of ۵ to 19 years which roughly translates to ۳۷۱ mnstudents – a number greater than the population of the USA.
  • Not just this, every single year almost ۲۰mn students embark on their educational journey, ensuring a strong paradigm of future students.
  • India spends close to a $۱۰۰bn in private education with a compounded annual growth of greater than ۱۰%.
  • Its expected upsurge is ~$۱۵۰bn by 2020 making India a voluminous market of huge value opportunities.
  • Yearly, over ۲۶% of students (~۸۰mn) in primary/upper primary education prefer private sector.
  • This number only increases in urban parts of India.

As per an ASSOCHAM report, the non-formal sector which consists of players such as Play-School, After-School, Vocational Training, and Private Coaching, etc. are mostly run by over 300+ franchised system. Altogether, they represent a market share of $50bn per annum; steadfastly growing at a rate of 15% per annum.

iMaths چیست؟

یعنی “من ریاضی را دوست دارم” روشی جهت آموزش  ،iMaths سال است. این روش از ۷ تا ۳مفاهیم پایه ریاضی، به کودکان طریق غنی سازی محیط آموزشی (بازی، داستان، نمایش خلاق، شعر، فعالیت های آموزشی گروهی و … ) مهارت های شناختی کودکان را افزایش می دهد و کودک را آماده ورود به آموزش های رسمی می کند. آموزش های این سیستم به صورت سلسله مراتبی و با توجه به مراحل رشد شناختی کودک توسط متخصصین طوری طراحی شده است که کودک در عین حالیکه بازی و تفریح می کند مفاهیم پایه و اصلی ریاضی را هم درک می کند. در این سیستم تمامی مفاهیم به صورت عینی و لمسی منتقل می گردد و دوره کامًلا کودک محور بوده و مدرس بیشتر یک هدایت گر است.

مهمترین مزیت iMaths نسبت به روش های دیگر  آموزش چیست؟

سیستم – علاوه بر غنی سازی محیط آموزشی و پویایی Maths آن (به صورت تعاملی با نیازهای متفاوت هر کودک، و نه آموزش استاتیک)، ضمن کاهش اضطراب ریاضی کودکان و افزایش مهارت های شناختی آنان، از روش پلکانی بهره می برد که طی آن آموزش ها علاوه بر چینش ساده به مشکل، آموزش های قبلی را نیز پوشش داده و کودک بدون هیچ گونه احساس فشار و یا دلزدگی، مطالب ساده و پیشرفته ریاضی را از طریق بازی، داستان، شعر و نمایش هایی که اکثرا خودش بازیگر آن است می آموزد.

غنی سازی محیط رشد شناختی کودک با روش iMaths

ژان پیاژه یکی از بزرگترین صاحب نظران در حوزه نظریه رشد شناختی در نیمه اول قرن بیستم است. طبق نظر وی کودک با یکسری امکانات یا ابزار خاص و درونی زاده می شود و با کمک این ابزار ذاتی به بررسی و کنکاش پیرامون خود می پردازد و از محیط اطلاعات کسب می کند. از نظر او کودکان دانشمندان کوچکی هستند که از طریق درگیری و کارکردن مستقیم با اشیاء ، مواد محسوس و عینی مسائل و مفاهیم مختلف را می آموزند.

نظرات پیاژه تاثیرات عمیقی بر روند مطالعات و پژوهش ها در زمینه رشد شناختی کودک داشته است و هنوز هم یکی از قوی ترین نظریه ها است که کلیات و چارچوب آن مورد قبول محققین می باشد. با این حال، انتقادهایی نیز بر آن وارد شده به عنوان مثال: او پیش بینی می کرد که آموزش در زمان انتقال کودک به مرحله عملیات عینی یعنی ۷ سالگی موثر خواهد بود. زیرا در این زمان است که کودک از لحاظ رشدی آماده چنین آموزشی است (شاید یکی از دلایل شروع آموزش رسمی در ایران از سن ۷ سالگی همین موضوع باشد). البته این مطلب را یافته های تحقیقاتی تایید نکرده است. در حال حاضر بسیاری از مطالعات نشان داده است که توانایی درک خردسالان به خصوص در مفاهیم پایه ریاضی خیلی بیشتر و عمیق تر از آنچه پیاژه بیان کرده است می باشد. بنابراین محیط های پرورش کودکان به خصوص در مراحل قبل از شروع آموزش رسمی بایستی بسیار غنی و برانگیزاننده باشد تا کودکان بتوانند پتانسیل های بالقوه خود را در این محیط های مناسب بالفعل کنند. پروفسور گینزبرگ استاد تمام دانشگاه کلمبیا آمریکا در مقاله ای که در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد می نویسد: ” اغلب کودکان در سنین پیش دبستانی به دلیل قرار گرفتن در محیط هایی که از نظر آموزش مفاهیم پایه ریاضی غنی نیست، بعداً وقتی مواجه با برنامه های مدرسه می شوند نسبت به بقیه کودکان عقب تر هستند. یک برنامه آموزشی مناسب می تواند این شکاف را پر کند. آموزش ریاضی بین ۳ تا ۷ سالگی سبب افزایش پیشرفت در دوره های بعدی تحصیل شده است. با این وجود داده ها تا سال ۲۰۰۸ نشان می دهند که برنامه های مناسب برای آموزش ریاضی به خردسالان در این گروه سنی مورد توجه قرار نگرفته است”. نتایج آزمون تیمز که از مهم ترین و وسیع ترین مطالعات تطبیقی در قلمرو ارزشیابی های پیشرفت تحصیلی در حوزه ریاضی و علوم در مقطع ابتدایی به شمار می رود، نشان می دهد کشورهایی که دوره ۳ تا ۷ سالگی را جدی گرفته اند موفق تر بوده اند.

امروزه در کشورهای موفق و پیشرفته جهت غنی سازی محیط های آموزشی در این رده سنی سیستم هایی مبتنی بر مبانی علمی طراحی و در حال اجراست. یکی از این برنامه ها I-Maths می باشد که از دو سال و نیم پیش موسسه عصر طلایی رشد کودک ایرانیان(عطرک) که اعضاء هیات مدیره و کادر علمی آن همگی از اساتید با تجربه دانشگاه هستند، کار مطالعاتی را روی آن شروع کردند. پس از اطمینان از کارا بودن این برنامه عملیات بومی سازی آن شروع و طرح به مراجع ذیصلاح ارائه شد. این طرح در کارگروه های مختلف سازمان بهزیستی کشور، دفتر تکنولوژی آموزشی و کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از اجرای دوره پایلوت تاییدیه لازم را از مراکز ذکر شده جهت اجرا دریافت نمود.

در فاز اول، طرح در ۱۰ استان کشور آغاز و در مرحله بعد استان های دیگر نیز شروع به فعالیت نمودند. کلیه نمایندگان استانی دارای سوابق آموزشی بسیار مفید بوده و بیش از ۸۰ درصد آنها اعضاء هیات علمی دانشگاه با مدرک دکترا می باشند. لازم به ذکر است برنامه I-Maths مورد حمایت و تایید کمیته ملی یونسکو در ایران نیز قرار گرفته است. کلیه فعالیت های این برنامه کودک محور بوده و با توجه به مرحله رشد شناختی کودک در قالب بازی، نمایش خلاق، شعر و قصه ارائه می شود. مدت دوره سه سال شامل ۱۲ ترم سه ماهه است که در هفته دو جلسه کلاس یک ساعته برگزار می شود. جامعه هدف کودکان ۳ تا ۷ سال هستند.

برنامه iMaths پنج هدف اصلی را به شرح زیر دنبال می کند:
۱٫ از بین بردن ترس ریاضی
۲٫ برداشتن موانع خلاقیت
۳٫ توسعه مهارت فکر کردن
۴٫ انتقال مفاهیم پایه و زبان ریاضی
۵٫ درک و استنتاج در عمل

این برنامه بچه ها را ترغیب به مهارت بحث کردن می کند. برای داوطلب شدن در بحث بچه ها اول بایستی شنیدن نظرات هم گروه های خود را یاد بگیرند. محور اصلی دوره برانگیختن بچه ها برای توسعه مهارت فکر کردن و پروراندن این خصوصیت است. فرصت های زیادی برای بچه ها ایجاد می شود برای بیان اینکه آنها چه فکر می کنند، چه انجام می دهند، چرا این کار را انجام دادند، و استفاده از اطلاعات بدست آمده از تجربیات انجام شده برای تصمیم سازی. در بعضی از قسمت های این برنامه از بچه ها خواسته می شود که بر اساس مشاهداتشان حدس هایی بزنند و بعد به دنبال مثال هایی بگردند که حدس آنها را تایید یا رد کند. شباهت ها و تفاوت ها را پیدا کنند و دریابند که چندین راه حل ممکن است برای یک مسئله وجود داشته باشد(همیشه اولین راه حل بهترین راه حل نیست).

اکثر مطالعات و پژوهش‏ها نشان می‏دهد محیط خانواده پاسخ‏گوی رشد شناختی و اجتماعی کودک بعد از سه سالگی نیست و کودکان در این سن، نیاز به شرکت در فعالیت‏های اجتماعی بیشتری دارند. در این زمینه آموزش مفاهیم ریاضی از اهمیت خاصی برخوردار است و ابزاری بسیار مهم و کارآمد جهت ارتباط کودکان با محیط پیرامونشان می باشد. از طرفی یافته های علمی نشان می دهد به طور متوسط ۶۵ درصد افراد جامعه ترس از ریاضیات را همواره با خود دارند و این ترس را به فرزندان خود نیز منتقل می کنند. به عبارت دیگر فرزندان ما به راحتی از ابزاری کارآمد که می تواند باعث توسعه و ارتقاء توانمندی ذهن گردد بهره ناچیز می برند. با توجه به مطالب فوق و عدم وجود برنامه های علمی معتبر در سطح کلان ملی در دوره های قبل از آموزش رسمی، لزوم سیستم های آموزشی مدون که براساس تئوری های معتبر علمی در خصوص مراحل رشد کودک شکل گرفته تا در محیطی غنی و شاد زمینه را برای رشد شناختی مناسب کودکان فراهم نمایند ضروری به نظر می رسد.

امروزه نقش ریاضی به عنوان علمی پیشرو در توسعه علوم پایه و توسعه زیر ساخت های اقتصادی و صنعتی کاملاً آشکار و اثبات شده است. ما اراده کرده ایم به فضل الهی و با عنایت به تاکید ویژه دولت محترم و مردمی تدبیر و امید مبنی بر حمایت از بخش خصوصی در حوزه آموزش قدم های موثر درخصوص پی ریزی بنیانی محکم، از بین بردن ترس ریاضی، ایجاد انگیزه و افزایش علاقه به ریاضی در سنین پایه برداریم و در این راستا دست یاری به سوی اساتید فن، فرهیختگان امر آموزش و کلیه عزیزانی که دلسوخته این راهند و آینده کودکان این مرز و بوم برایشان مهم است، دراز می نماییم.

imaths