آی مت در قالب الفبا

آی مت در قالب الفبا

«و»
«واقعیت محوری با ادبیاتی کودکانه»

یکی از پرسش های رایج در حوزه آموزش به کودکان این است که تا چه میزان باید به آنها از واقعیت ها گفت و آیا اساسا بچه ها می توانند درکی از وقایع داشته باشند یا خبر؟

«برونر» یکی از شخصیت های موثر روانشناسی در یکی از جملات مشهور خود شاید به این سوال پاسخ می دهد:

«هر چیزی را میتوان به کودک آموزش داد به شرطی که با توجه به رشد سنی و عقلی او بیان شود»

این بدان معناست که نباید کودکان را فریب داد بلکه باید واقعیت یا حداقل بخشی از واقعیت را با زبان و ادبیاتی قابل فهم و در حد سن عقلی و ذهنی او با وی در میان گذاشت؛این مهم در واقع بر این نیز تاکید میکند که یا چیزی را آموزش ندهیم و یا سعی کنیم شکل درست و صحیح آن را به مخاطب مان که یک کودک است منتقل کنیم
به عنوان مثال یکی از اشتباهات رایج در آموزش اشکال آن است که در آموزش «مثلث» به کودک آموزش داده و تاکید میکنند که این نامش « سه گوش» است و این تاکید بر «گوش» در دیگر اشکال نیز خود را در قالب اسامی چون چهارگوش برای مستطیل و مربع نشان می دهد و به این توجه نمی شود که چهارگوش مفهومی است که به جز مربع و مستطیل می تواند بر دیگر اشکال چون «ذوزنقه»،«متوازی الاضلاع» و « لوزی» هم صدق کند.

لذا در آی مت به عنوان شیوه ای نو در
آموزش مفاهیم ریاضی،از همان سه سالگی تاکید میشود که مربی نام درست و صحیح اشکال(مثلث،مستطیل،مربع،..) را برای کودک در قالب بازی ها و ترانه های کودکانه بکار ببرد تا از همین سنین پایین،با یادگیری اسامی درست،درک درستی از مفاهیم و.مصادیق آن پیدا کرده و در سال های بعد دچار ابهام و سردرگمی نگردد.
و در دیگر موارد،از جمله، دادن اطلاعات دانشی در کنار دو بعد مهارتی و نگرشی تلاش میشود تا در خصوص واقعیت های پیرامون، اطلاعات مناسبی با ادبیات کودکانه داده شود اما نکته مهم این است که در این کلاس ها ،مربی با تاکید بر واقع نگری و واقعیت محوری صرفا با بکارگیری تنوعی از بازی ها و فعالیت های شاد ،صرفا دهنده اطلاعات بوده و در بازپس گیری آن اطلاعات از کودک، اصرار و تاکیدی ندارد؛این در حالیست که،درک و یادگیری مفاهیم به شکلی غیر مستقیم و بدور از یک فضای رسمی آموزشی،صرفا در فعالیت های کودک مشاهده و ارزیابی میگردد.
ما معتقدیم آی مت به عنوان یک شیوه نو،نه تنها بر آموزش مفاهیم پایه ریاضی به کودک تاکید می کند بلکه در تلاش است تا با غنی تر کردن محیط یادگیری،او را در درک درست از حقایق و واقعیت های پیرامونی اش یاری نماید.

با احترام
دکتر وارث

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *