مطالب گوناگون سیمس

تفکر خلاق چيست؟

روشي برای بررسي روابط و حل مسائل با استفاده از ديدگاهي متفاوت، اجتناب از راه حلهای مرسوم و تفکر خارج از چارچوب و استفاده از روشهای بديع و تازه. بسياری اعتقاد دارند كه فنون تفکر خلاقانه مبتني بر تجربه است.
استيو جابز(بنيانگذار اپل) ميگويد:
دليل اينکه افراد خلاق ، قادر هستند كارهای شاخص انجام دهند اين است كه آنها تجربه بيشتری دارند يا بيش از بقيه مردم در مورد تجارب خود فکر مي كنند.
پس تفکر خلاق ، مهارتي است كه نياز داريم، آن را تمرين كنيم و پرورش دهيم.

مهارت حل مسئله چیست؟

يکي از مهارت های مهم دهگانه زندگي است
-فرآيندی ذهني است كه شامل كشف، آناليز و حل مشکلات ميشود.
-هدف نهايي حل مسئله، غلبه بر موانع و پيدا كردن بهترين راه حل برای موضوعات است.
-يادگيری مهارتهای حل مسئله به فرد كمک ميكند در مواجهه با تعارضات، راه حل های گوناگون را در نظر بگيرد و بهترين آن ها را انتخاب كند.

تفکر تحليلي چیست؟

بررسي يک سيستم با تبديل كردن اجزای آن به جزييات ريزتر. با تفکر تحليلي ميتوانيم يک مسئله بزرگ و پيچيده را به قطعات كوچکتری تقسيم كنيم و آن را با دقت بيشتری بررسي كنيم .

تفکر تركيبي چیست؟

اجزا سيستم در تعامل و ارتباط با يکديگر بررسي ميشوند. در تفکر تركيبي اعتقاد بر اين است كه وقتي سيستم را تجزيه ميكنيم، ويژگي های مهم خود را از دست ميدهد. تفکر تركيبي به دنبال كشف روابط ميان اجزا است.
تفکر تحليلي و تفکر تركيبي بر هم برتری ندارند.بايد تفکر تحليلي و تفکر تركيبي را به صورت مکمل به كار ببريم.

روش تدريس اكتشافي چيست؟

در روش تدريس اكتشافي، معلم با ايجاد هرگونه موقعيت وفرصت برای دانش آموز(با راهنمايي معلم يا حتي بدون راهنمايي)، به وی اجازه مي دهد، مراحل كشف موضوع ياحل مسئله را در فرايند يادگيری، بر اساس تلاش فردی يا گروهي طي نمايد. اينكه آيا لازم است به دانش آموز راهنمايي هايي داده شود و اين راهنمايي ها تا چه ميزان باشد، به سطح توانايي دانش آموز، محتوای درسي، دشواری درس و مواردی ازاين قبيل وابسته است كه تشخيص آن تماما ً به آموزگار واگذار مي شود.

رویکرد برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مارپیچی چیست؟

پرورش یادگیری فعال و عمیق شدن تدریجی درک محتوای آموزشی ابتدا مفاهیم در سطح ساده تر آموزش داده می شوند و بعدا در سطح پیچیده تری دوباره مورد بازدید و مرور قرار می گیرند.

چرا باید ریاضی بخوانیم؟

ریاضی پایه و اساس رشد فردی و اجتماعی ما انسان‌ها است. در زندگی واقعی و ملموس به مفاهیم ریاضی برخورد می‌کنیم.
بدون ریاضی‌خواندن، تفکر منطقی ما رشد نمی‌کند و همواره در شک، تردید و ابهام به سر خواهیم برد و انتخاب‌های‌مان سراسر ناشی از بخت و اقبال خواهد بود.